Harmonie Avelgem
De Jeugdharmonie van 'De Verenigde Vrienden' werd opgericht eind 1975 onder impuls van dirigent Bernard Cosaert. De bedoeling is dat de jonge muzikantjes op eigen tempo de knepen van het samen musiceren onder de knie krijgen. Zo worden ze op ideale wijze klaargestoomd voor de grote harmonie. Na een onderbreking van een zestal jaar, is sinds 1996 Bernard Cosaert weer hun vaste dirigent (zie ook de rubriek dirigent). Hun repertoire, dat gaat van Mozart tot pop- en rockmuziek, is zeker niet saai, maar erg gevarieerd en aan de jongeren aangepast. De repetities gaan wekelijks door op zaterdag.

Historiek

Hoogtepunten uit de beginperiode van de Jeugdharmonie waren de reis naar Ettenheim in 1979 en die naar Valeggio sul Mincio in 1985. De jeugdharmonie was tegen dan reeds tot op een benijdenswaardig niveau geklommen. De jaren 1985 tot 1989 waren trouwens echte gloriejaren. Telkens stonden er minstens vijftien concerten op de jaaragenda. Het aantal muzikanten steeg tot meer dan veertig. Deze generatie was trouwens uitzonderlijk knap. In 1988 volgden tien leden van de Jeugdharmonie hogere muziekstudies in de Vlaamse conservatoria of in het Lemmens-instituut. Dit alles resulteerde in het behalen van de nationale Fedekam-titels bij de jeugdorkesten in de afdelingen uitmuntendheid (1985) en ere-klasse (1988)!

En nu..

Momenteel bestaat de jeugdharmonie uit meer dan 30 jonge muzikanten. Jaarlijks verzorgen zij een aantal mooie concertjes, o.a. tijdens de braderie en Hamtamtam, op het Ceciliafeest en op andere speciale gelegenheden (kerstmarkt, wijkfeesten). Hoogtepunt is het optreden ter gelegenheid van het lenteconcert. Elk jaar mag de jeugdharmonie hiervan het eerste deel verzorgen en dit doen ze telkens met glans! Ook nu nog neemt de Jeugdharmonie deel aan evaluatieconcerten. Zo behaalde de jeugdharmonie een eerste prijs met onderscheiding op de wedstrijd van Vlamo in oktober 2014, en dit in de eerste afdeling. Een schitterende prestatie waar Bernard en zijn jeugdmuzikanten fier mogen op zijn!

De jeugdharmonie heeft zijn eigen bestuur dat verschillende nevenactiviteiten organiseert voor de jongeren. Bowlen, muurklimmen, waterskiën en schaatsen zijn slechts een aantal voorbeelden hiervan.

Op die manier vormen ze een zeer hechte vriendengroep.

Ieder jaar wordt ook een vijfdaagse reis georganiseerd, waar telkens veel aandacht besteed wordt aan spel, amusement en uiteraard muziek. Burgh-Haamstede (NL),Dadizele, Bellingen en Bastogne zijn enkele bestemmingen van de laatste jaren. De reis van volgende zomer blijft nog even een verrassing. Klik hier voor een fotoverslag.

Wie dus zin heeft om samen met ons mee te musiceren en daarnaast ook deel uit te maken van deze hechte groep, mag altijd contact opnemen met de dirigent of iemand van het bestuur. Misschien tot binnenkort op 1 van onze repetities?