Harmonie Avelgem
Dirigent harmonie

Bernard Cosaert, afkomstig uit Kaster, werd op 21 april 1955 te Oudenaarde geboren. Na zijn humaniora in het Sint-Jan Berchmanscollege te Avelgem, behaalde hij aan het Koninklijk Muziekconservatorium te Brussel een Eerste Prijs voor notenleer, harmonie, trombone en kamermuziek, het getuigschrift muziekpedagogie en een tweede prijs contrapunt en pianobegeleiding. Hij is leraar A.M.T. (schriftuur) en A.M.V. (notenleer) aan de Stedelijke Academie voor Artistieke Vorming te Ronse.

Als muzikant trad hij in 1973 toe tot 'De Verenigde Vrienden'. In 1975 startte hij met de jeugdharmonie en bracht dat tot een volwaardige jeugdharmonie. Dit jeugdorkest werd twee maal Belgisch kampioen in de Hafabra-wedstrijden van Fedekam. Sinds 1988 is hij ook dirigent van de grote harmonie.

Hij bewerkte verschillende muziekstukken voor koperensembles en voor de Avelgemse Jeugdharmonie. In 1987 dirigeerde hij voor het eerst een eigen compositie voor harmonieorkest, 'Feniks'. Ter gelegenheid van het 120 jarig-bestaan componeerde hij de concertmars 'Avelgem 120', één der meest gesmaakte nummers op onze CD.

Een kort luisterfragment van zowel 'Feniks' als 'Avelgem 120' vindt U in de rubriek downloads.
U kan Bernard bereiken via dirigent@harmonie-avelgem.be

Dirigent percussie-ensemble

Steven Coeman, geboren en getogen in Avelgem op 17 november 1968 is sinds 1986 trommelinstructeur van de harmonie. Steven volgde slagwerk aan de Muziekacademie van Ronse. Hij begon als 11-jarige trommelaar in de harmonie en daarna werd Steven slagwerker bij zowel het jeugdensemble als de harmonie.

Steven richtte in 2007 een percussie-ensemble op vanuit het bestaande trommelkorps. Dit Avelgems Percussie Ensemble (APE) telt 20 jonge muzikanten. De groep is ambitieus en dynamisch, gemotiveerd en gedreven om zich te presenteren. Op de lenteconcerten van de Harmonie spelen zij steeds enkele fel gesmaakte nummers.

In 2017 en 2019 hielden zij hun eerste solo-optredens in Spikkerelle, 'APE Evolved' en 'APE in Space'. Oogverblindende belichting, 28 slagwerkinstrumenten, visuele acts, wervelende melodieën en opzwepende ritmes zijn steeds de ingrediënten van hun spektakels.

U kan Steven bereiken via percussie@harmonie-avelgem.be

Dirigent harmominies

Jesse Devos, geboren in Oudenaarde 24/05/1995, begon op 6-jarige leeftijd met gitaarles aan de kunstacademie Vlaamse Ardennen. Aan dezelfde kunstacademie volgde hij ook slagwerk, zo werd hij reeds van jongs af aan actief als slagwerker in de Harmonie De Verenigde Vrienden. Al enkele jaren speelt hij nu mee in zowel het percussie ensemble, het jeugdensemble als de harmonie.

Na zijn klassieke gitaarstudie aan de kunstacademie Vlaamse Ardennen volgde hij de bachelor secundair onderwijs: muzikale opvoeding aan de Arteveldehogeschool.

Ondertussen geeft hij notenleer in de kunstacademie, gitaarles in een privé popmuziekschool en begon hij de harmomini's te dirigeren in februari 2016.
Sedert september 2017 is hij ook vaste dirigent bij het kinderkoor Mikado in Avelgem.